وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

چندتا ترفند جالب

آیا شما دوست دارید که در موقع ورود به ویندوز کلید های numlock, Capslock و Scroll Lock به دلخواه شما روشن و یا خاموش باشند.

برای این کار کافیست که به منوی استارت رفته و در Run تایپ کنید Regedit و سپس بر روی Ok کلیک کنید و وارد قسمت HKEY-CURRENT-User/Control Panel/Keyboard شوید و بر روی Initial Keyboard Indicators دبل کلیک کنید تا باز شود و سپس مقدار آنرا به یکی از اعداد دلخواهی که در زیر آورده شده تغییر دهید :

1- Capslock روشن

2- numlock روشن

4- Scrooll lock روشن

5- تمام کلید ها خاموش

و برای روشن شدن چند کلید با هم مقدار های زیر را وارد کنید :

3- Capslock و Numlock روشن

5-Capslock  و  Scroll Lock روشن

6- Numlock و Scrool lock  روشن

7- هر سه کلید روشن

پس از تعیین مقدار دلخواه تان برنامه Regedit  را ببندید و log off کنید و دوباره وارد شوید تا تغییرات انجام شود.

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما به دلایل مختلفی نیاز به دانستن اطلاعاتی راجع به سیستمتان دارید.
در این مواقع داشتن یک مرجع به سیستمتان دارید. در این مواقع داشتن یک مرجع نسبتا کامل براحتی قابل دسترسی باشد موهبت است. من روشی برای دسترسی به این منبع را به شما ارائه می دهیم . کافی است گزینه
Run از منوی start را اجرا کرده و در قسمت Open عبارت Msinfo32 را وارد کنید . پنجره ای در برابرتان ظاهر می شود که شامل بخشهای مختلفی است و اطلاعات کاملی از خلاصه سیستم شما از قبیل نوع پردازنده و میزان حافظه و ... تا اطلاعات کاملی درباره هر کدام از پورتهای سریال موازی و دهها مطلب دیگر !

 

نظر یادتون نره !!!

موفق باشید – فرهاد

چگونگی ایجاد پسورد برای محافظت از پوشه ها در ویندوز xp

آیا شما به طور مشترک از یک کامپیوتر استفاده می کنید و می خواهید پوشه هایتان امنیت بیشتری داشته  باشند؟ برای ایجاد پسوردی که از پوشه ها محافظت می کند دو روش وجود دارد.

روش اول: اگر شما برای نام کاربری خود پسورد دارید می توانید از این پسورد برای محافظت از پوشه های خود استفاده کنید. اما در غیر این صورت روش زیر را دنبال کنید: روی پوشه ای که می خواهید محرمانه بماند راست کلیک کرده و گزینه ی Properties را انتخاب کنید سپس از زبانه sharing گزینه Make this folder private را تیک دار کنید و در آخر کلید Apply را بزنید. اگر شما برای نام کاربری خود پسوردی نداشته باشید، کادری ظاهر میشود که از شما سوال می کند آیا می خواهید پسوردی بسازید؟ اگر می خواهید پوشه را محرمانه کنید باید حتما” این کار را انجام دهید بنابراین روی گزینه yes کلیک کنید . از این پس برای ورود به دسکتاپ کامپیوتر و استفاده از آن باید از پسوردتان استفاده کنید.  پس از کلیک گزینه yes باید پسورد خود را تایپ کنید و سپس آنها را تصدیق کنید. سپس روی دکمه create password کلیک کنید و در آخر پنجره پسورد را ببندید.  در آخر کلید ok پنجره propertiest را بزنید. اکنون هر کسی که وارد سیستم شما شود نمی تواند بدون اطلاع از پسورد شما به آن فایل دسترسی پیدا کنید.

روش دوم: اگر پوشه مورد نظر به صورت zip یا فشرده است شما می توانید یک پسورد منحصر به فرد به آن بدهید.  فقط کافیست روی پوشه زیپ شده دابل کلیک کنید و وقتی پوشه باز شد از منوی بالا گزینه file رفته روی گزنیه Add a password  کلیک کنید و سپس پسورد خود را در پنجره ظاهر شده تایپ کنید.

منتظر نظرات شما هستم !

باتشکر - فرهاد

ده شیوه برای جلوگیری نمودن از کند شدن سیستم شما

سلام

از این که وبلاگ را دیر به دیر آپدیت می کنم معذرت میخوام !


1- مطمئن شوید که آنتی ویروس مناسبی را بر روی سیستم نصب نموده اید، بصورت اتوماتیک آپدیت شود و کلیه فایلهای تازه وارد به سیستمتان را چک کند. اگر ویروسی هراه فایلی باشد یا تعمیر یا قرنطینه و بلوکه شود. بدلیل اینکه ویروسهای جدیدی هر روز تولید می شوند باید طوری ویروس کشتان را تنظیم کنید که بطور اتوماتیک بروز شود. دو برنامه قوی ویروس کش که من توصیه می کنیم عبارتند از:
McAfee و Norton .

2- نرم افزارهای
antispyware/antiadware را روی سیستم خود نصب کنید، این دو دسته نیز برای سیستم شما کاملاً ضروری هستند، تا از نصب برنامه های جاسوس بر روی سیستمتان جلوگیری کنند. که دو نرم افزار رایگان و مفید عبارتند از: Spybot Search & Destroy یا Ad-aware

3- نصب دیواره آتش سخت افزاری، بهتر از فایروال نرم افزاری است. بدین صورت اطلاعات سیستم شما از دسترس هکرها مصون می ماند و نمی توانند برخی نرم افزارها را بصورت ناخودآگاه بر روی سیستم شما نصب کنند که یا به سیستم شما آسیب برسانند و یا اینکه سرعت کار با سیستم کاهش پیدا کند. دیواره های آتشی که من توصیه می کنیم عبارتند از:
Linksys, Netgear, D-link

4- شرکت مایکروسافت هر از چند گاهی نرم افزارهای خود را بروز می کند. این امر برخی اوقات بدلایل بالابردن امنیت است که توصیه من این است سیستم خود را طوری تنظیم کنید تا بصورت اتوماتیک بروز شود.

5- فایلهای اینترنتی موقت (
Internet temp files ) خود را هر یک ماه یکبار پاک کنید. این امر به بالابردن سرعت سیستم شما منجر خواهد شد.

6- هر 4 ماه یکبار هارد خود را
defrag نمائید.

7- هر موقع می خواهید چیزی را از اینترنت دانلود کنید حتماً شرایط آنرا

 (terms and conditions) بدقت مطالعه نمائید. هیچ ارزانی بی حکمت نیست. ممکن است همراه نرم افزارهای رایگان مواردی از قبیل adware یا spyware نصب شوند.

8- ایمیلهای غریبه، عجیب، و نا آشنا را باز نکنید. ممکن است همراه باز شدن آنها
adware یا spyware بر روی سیستمتان نصب شوند یا همراه ویروس باشند. توجه کنید حالت پیش نمایش نرمافزارهای outlook همانند باز کردن آن است، پس آنرا غیر فعال کنید.

9- به شما استفاده از بروسر
Firefox را از سایت http://www.mozilla.org توصیه

می کنیم. کار با این بروسر ایمن تر است.

10- دست آخر اینکه اگر سیستم شما را دزدیدند یا سیستمتان به نحوی از کار افتاد، کلیه داده های خود را از دست می دهید. راه حل کار این است که همیشه از اطلاعات مهمتان بر روی
CD یا بر روی میزبانهای اینترنتی نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

باتشکر – فرهاد .