وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

آشنائی با نرم‌افزار های آزاد

مفهوم نرم‌افزارهای آزاد بسیار نزدیک به برنامه‌های کد باز (Open Source) است که کاربران این برنامه‌ها می‌توانند با خرید نرم‌افزار به صورت رایگان از کدهای اصلی (Source) نیز بهره‌مند شوند.

ریچارد استالمن که هم‌اکنون مدیر سازمان بین‌المللی نرم‌افزارهای آزاد (free Software foumdation) است در این باره می‌گوید: هدف سازمان نرم‌افزارهای آزاد آن است که در آینده نزدیک سیستم عامل و برنامه‌های جانبی جدیدی عرضه نماید که کاربران دنیای کامپیوتر بتوانند به صورت رایگان به آن دسترسی یابند.

در حال‌حاضر انواع سیستم عامل‌ها و برنامه‌های جانبی رایگان برای PC طراحی شده است ولی هدف گروه نرم‌افزارهای آزاد آن است که این نرم‌افزارها را برای رقابت با انواع مشابه آماده نمایند تا بتواند امکانات مورد نیاز کاربران امروز را با گرافیک و قدرت مورد نیاز ارایه نماید.

نرم‌افزارهای کدباز با امکان بررسی کدهای اصلی نرم‌افزار، کاربران خود را قادر می‌سازند تا در صورت لزوم آن را با نیازهای مورد نظر هماهنگ (Cus tomize) نمایند.

علاوه بر این باز بودن کدهای نرم‌‌افزار سبب می‌شود که برنامه‌نویسان و کارشناسان بیشتری آن را بررسی و عیب‌یابی نمایند و بدین ترتیب رفته‌رفته محصولی با کیفیت و امنیت جهانی حاصل می‌شود.

از آنجایی که نرم‌افزارهای آزاد و Open Source به صورت رایگان و یا به قیمت ناچیزی به فروش می‌رسد ممکن است به نظر برسد که چنین صنعتی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌تواند به سودآوری رسد.

گذشت یک سال از فعالیت شرکت‌های بزرگ کدباز مانند لینوکس RedHat نشان می‌دهد که در عوض فروش نرم‌افزار می‌توان درآمد قابل توجهی را از مسیر پشتیبانی و ارایه  خدمات پس از فروش حاصل کرد.

امید است که در این مطلب آشنایی کلی با دنیای رو به گسترش نرم‌افزارهای آزاد و کدباز حاصل شده باشد تا در ادامه این مقالات چشم‌اندازهای جدید این عرصه معرفی شود.

همه چیز در مورد سیستم عامل یونیکس

 

THE UNIX OPERATIING SYSTEM.

 


تهیه شده توسط
مهندس حمید جعفرزاده را می توانید از اینجا بردارید.