وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

نمایش زمان در دسترس بودن ویندوز

شما یک مدیر سیستم هستید و نگهداری از سرور یکی از مهمترین وظایف شماست. آیا برای شما جالب نخواهد بود که بدانید از زمان راه اندازی سرور تا این لحظه زمانی که سرور در دسترسی بوده (Uptime) به روز/ساعت/دقیقه/ثانیه مجموعاً چقدر است و همینطور زمانی که در دسترس نبوده (Downtime) و نسبت  این دو، که تشکیل دهنده درصد در دسترس بودن را نمایش میدهد. جالب است، نه؟! شاید جالب تر هم باشد اگر بدانید سرور در چه تاریخ ها و زمانهایی دوباره راه اندازی شده (Boot) و فاصله زمانی بین هر Boot  چقدر بوده و باز شاید جالب باشد که بدانید چه تاریخ و زمانهایی دستور   Shutdown  صادر شده! و قبل از هر  Shutdown سرور چه زمانی  Up بوده؟ و اینکه تعداد  BlueScreenها تا این لحظه چه مقدار است !؟
همه آنچه گفته شد با Uptime Tool و دستورuptime.exe  در ویندوز NT،2000  وXP  امکانپذیر است و فقط باید ابتدا آن را از سایت مایکروسافت که در بالا به آن لینک دادم دریافت کنید. (اگر آدرس تغییر کرده بود در سایت مایکروسافت  uptime.exe را جستجو کنید!)
روش کار با این فرمان بسیار ساده است و اگر بعد از استخراج فایل  uptime.exe آن را در  systemroot که در ویندوز 2000 بنام WINNT  و در ویندوز XP  بنام  Windows ایجاد میگردد قرار دهید از هر نقطه ازCommand Prompt  میتوانید به راحتی با اجرای دستور بدون پارامتر خاصی یک گزارش کلی نظیر آنچه در زیر نمایش داده شده از آخرین بار که سیستم بوت شده ببینید و با دستور uptime /s میتوانیم اطلاعات ریزتری نیز نمایش دهیم

و اما یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از پارامتر Hearbeat است. برای اینکه سرور قادر باشد اطلاعات مربوط به مدت Shutdown بودن را زمانیکه به درستی نتوانسته پروسه Shutdown را طی کند ذخیره سازد باید با استفاده از uptime /heartbeat آن را فعال کنیم (اگر از این دستور بر روی سرور استفاده میکنید حتماً Heartbeat را فعال کنید). باید توجه داشت که با فعال کردن این گزینه uptime هر  پنج دقیقه اطلاعاتی را بر روی Registry ثبت میکند لذا برنامه پیشنهاد میکند از فعال کردن این گزینه بر روی سیستم عاملهایی که بر روی  Notebook نصب شده خودداری کنید تا اختلالی در  Power Management ایجاد نگردد.

برای آگاهی از پارامترهای مختلف این دستور از ?/ Uptime استفاده کنید.

منبع IT Buzzer

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد