وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

ساختار فایلهای آیکون

آیکون‌ها از جمله پر کاربردترین انواع فایلها در کامپیوترهای امروزی هستند به شکلی که تمامی کاربران کامپیوتری با آنها آشنایی دارند. اما مشکل بزرگ برنامه‌نویسان، مخصوصا کسانی که با زبانهای قدیمی برنامه‌نویسی از جمله ویژوال بیسیک 6 کار می‌کنند، پشتیبانی نکردن زبان برنامه‌نویسی از انواع آیکون‌ها است. به عنوان مثال زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک 6 از آیکونهای 48*48 با عمق رنگ 32 بیت پشیبانی نمی‌کنند. در این قسمت ساختار این فایلها را بررسی کنیم.

ادامه مطلب ...

واحد پردازنده مرکزی

سی پی یو یا به عبارتی واحد پردازشگر مرکزی در حکم مغز و اداره کننده ی کامپیوتر است و مسئولیت انجام محاسبات ریاضی داخلی کامپیوتر و فرمان دادن به دیگر اجزا را به عهده دارد.
سی پی یو محاسبات داخلی کامپیوتر را به وسیله ی دو عدد 0 و 1 ( صفر و یک ) انجام میدهد. کلیه ی قطعات داخل کامپیوتر برای انجام کارها و محاسبات خود نیازمند این قطعه ی کوچک هستند که این ارتباط را از طریق خطوطی با نام IRQ (در خواست وقفه) برقرار میکنند.

ادامه مطلب ...

Virtual Memory in Windows XP

حافظه مجازی چیست؟

یک توضیح ساده از حافظه مجازی این است که در پردازنده‌های intel 386 و بالاتر این قابلیت وجود دارد که تا مقدار 4گیگابایت حافظه را آدرس دهی کرد، در حالت عادی این مقدار از ظرفیت RAM بیشتر است.

بنابراین برنامه طوری طراحی شده که سخت‌افزار قادر باشه از تمام این مقدار حافظه استفاده کنه، در اینجا مفهوم حافظه مجازی شکل میگیره، به این صورت که حافظه آدرس دهی میشود و بعد آدرس‌ها در فایل‌های مجازی (Pages) ذخیره میشن برای استفاده‌های بعدی.

ادامه مطلب ...