وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

ویژگی‌ های جدید در SQL Server 2008 R2

پایگاه ‌داده SQL Server 2008 R2 آخرین پایگاه‌ داده رابطه‌ای مایکروسافت برای کاربردهای سازمانی است که پلتفرم کسب‌وکار هوشمند (BI) مایکروسافت را نیز شامل ‌می‌شود. این پلتفرم بر‌اساس قابلیت‌های جدیدی که در SQL Server 2008 R2 وجود دارد، بنا شده ‌است. اگرچه عبارت R2 در ظاهر به معنای بهبود نسخه قبلی، یعنی 2008 R1 است که قبلاً ارائه شده‌بود، اما مایکروسافت، مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های جدید را فراهم کرده که برای نخستین ‌بار در SQL Server 2008 R2 ارائه شده ‌اند. در این نسخه پشتیبانی از قابلیت‌های جدید مربوط به ارائه مستقیم سرویس‌های BI و قابلیت‌های جدید فراوان در استفاده از روش‌های Pivot کردن داده، به عنوان ویژگی‌های جدیدی به شمار می‌رود که به تازگی به این نرم‌افزار افزوده شده‌است، اما بیشتر تحولات در SQL Server 2008 R2 به واسطه امکانات جدید و ارائه سرویس‌های جدیدی است که قبلاً در این پایگاه‌داده موجود نبود.

ارائه ویرایش جدید
یکی از مهم‌ترین تحولات در دومین نسخه SQL  Server  2008 ارائه ویرایش‌های جدید است که به مجموعه SQL Server  افزوده شده‌ است. ویرایش جدید Datacenter Edition برای نخستین‌بار و به‌عنوان کامل‌ترین محصول مدیریت پایگاه‌های داده رابطه‌ای SQL Server ارائه شده‌است. به این ترتیب و با ارائه این محصول بین ویرایش‌های خانواده سیستم‌عامل ویندوز‌سرور و پایگاه‌داده  SQL Server   تناظر و تناسب ایجاد  می‌شود.

 SQL Server 2008 R2 Datacenter Edition از سیستم‌هایی با حداکثر 256 هسته پشتیبانی‌می‌کند، همچنین این محیط، قابلیت مدیریت چندین سرور و فناوری جدید را برای مدیریت رویدادها با نام  Stream Insight  ارائه می‌دهد . ویرایش دیگری که برای نخستین‌بار و در مجموعه SQL Server 2008 R2 مشــاهــــده می‌شــود، ویـــرایـــش Parallel Data Warehouse Edition اســـــــت. این ویـــــرایـــــش که قبلاً با نام رمز Madison ارائه می‌شد، در مقایسه با سایر ویرایش‌های SQL Server 2008 R2 ماهیت کاملاً متفاوتی دارد. این پایگاه‌داده به عنوان یک راهکار بدون دردسر ارائه شده‌است که تنها باید آن‌ها  رابه صورت یک بسته کامل از سخت‌افزار و نرم‌افزار تهیه‌ و استفاده‌کرد. این ویرایش تنها در انبارهای داده بزرگ‌کاربرد ‌دارد.

این راهکار، ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که تنها با انتخاب محصولات OEM از شرکت‌هایی نظیر اچ‌پی‌، دل وآی‌بی‌ام می‌توانید از آن استفاده کنید. در این‌مورد، شرکت‌های OEM، تمام‌تنظیمات سخت‌افزار را انجام‌داده و تنظیمات لازم را پیاده‌سازی می‌کند. به‌عنوان‌‌مثال، خود شرکت تهیه‌کننده سخت‌افزار، رسانه ذخیره‌سازی را جهت پشتیبانی و ارتقای عملکرد انبارداده‌ انتخاب می‌کند. نسخه  Parallel Data Warehouse Edition از معماری خاصی استفاده می‌کند که در آن هیچ منبعی به صورت اشتراکی با سایر پردازش‌ها مورد‌استفاده قرار‌نمی‌گیرد و با نام معماریMPP (سرنام  Massively Parallel Processing) شناخته می‌شود تا بتواند انبارهای داده را با حجم ده تا صدها ترابایت پشتیبانی کند. با نیاز بیشتر به مقیاس‌پذیری سیستم و انعطاف آن در برابر افزایش حجم داده، می‌توان تعداد بیشتری رسانه ذخیره‌سازی یا سرور را به عنوان نود جدید به مجموعه اضافه کرد. همــان‌طــور کــه انتــــظار می‌رفــــت، ویــرایـــــش  Parallel Data warehouse Edition با چندین سرویس درونی پایگاه‌داده SQL Server  که با انبارهای داده مرتبط هستند، یکپارچه‌سازی شده‌‌است. از جمله این سرویس‌ها می‌توان‌به ‌SSIS (‌سرنام ‌SQL Server Integration Services)‌، ســرویــــس ‌SSAS‌ (ســرنـــــام ‌Analysis Services ‌SQL Server) و SSRS ‌(سرنـــــام SQL Server Reporting Services‌) اشاره‌ کرد.

پایگاه‌داده SQL Server 2008 R2 شامل ویرایش‌های زیر است:
1- SQL Server 2008 R2 Parallel Data Warehouse Edition
 SQL Server 2008 R2 Datacenter Edition -2
SQL Server 2008 R2 Enterprise Edition -3
 SQL Server 2008 R2 Developer Edition -4
 SQL Server 2008 R2 Standard Edition -5
 SQL Server 2008 R2 Web Edition -6
 SQL Server 2008 R2 Workgroup Edition -7
 SQL Server 2008 R2 Express Edition -8 (رایگان)
9-  SQL Server 2008 Compact Edition (‌رایگان)

اطلاعـات بیشــتر دربــاره ویرایــش‌هــای مختلــف SQL Server 2008 ‌‌R2، فهرست‌قیمت‌ها و ویژگی‌هایی که هر یک از این نسخه‌ها پشتیبانی می‌کنند، در جدول زیر ارائه‌شده‌‌است. SQL Server ‌2008 R2‌ امکان پشتیبانی از نسخه‌های قبلی از SQL Server 2000 و بالاتر را ارائه می‌دهد.



ویرایش‌های SQL Server 2008 R2 قیمت ویژگی‌های مطرح
Parallel Data Warehouse 57/498 دلار به ازای هر پردازنده؛ ارائه این ویرایش به ازای واحدهای CAL هر سرورپیش‌بینی نشده‌است. معماری مقیاس‌پذیر برای کاربردهای BI، که در آن از ویژگی MPP برای ارتقای کارایی پایگاه‌داده استفاده می‌شود. همچنین‌ ویژگی‌های SSAS، SSIS، SSRS را در بر می‌گیرد.
Datacenter

57/498 دلار به ازای هر پردازنده؛ ارائه این ویرایش به ازای واحدهای CAL هر سرور پیش‌بینی نشده‌است.

64 پردازنده و 256 عدد هسته
2 ترابایت حافظه
قابلیت مقابله با خطا به روش کلاسترینگ و با استفاده از حداکثر 16 نود
امکان ایجاد نسخه مشابه و در حال آماده‌باش (Mirror) از پایگاه‌داده
فناوری Stream Insight
ارائه قابلیت مدیریت چندین سرور
ارائه ویژگی Master Data Services
کسب‌وکار هوشمند SSAS، SSIS، SSRS
Power Pivot در محیط SharePoint
امکان Partitioning
سرویس مدیریت بر منابع
امکان ایجاد اندیس در حالت آنلاین و بازیابی داده‌ها
امکان فشرده‌سازی روی فایل‌های Backup
Enterprise 28/749 دلار به ازای هر پردازنده؛ 13969 دلار به ازای سرور دارای 25 واحد CAL 64 پردازنده و 256 عدد هسته
2 ترابایت حافظه
قابلیت مقابله با خطا به روش کلاسترینگ و با استفاده از حداکثر 16 نود
امکان ایجاد نسخه مشابه و در حال آماده‌باش (Mirror) از پایگاه‌داده
ارائه قابلیت مدیریت چندین سرور
ارائه ویژگی Master Data Services
کسب‌وکار هوشمند SSAS، SSIS، SSRS
Power Pivot در محیط SharePoint
امکان Partitioning
سرویس مدیریت بر منابع
امکان ایجاد اندیس در حالت آنلاین و بازیابی داده‌ها
امکان فشرده‌سازی روی فایل‌های Backup
Developer 50 دلار به ازای هر توسعه‌دهنده سیستم؛ مشابه ویرایش Enterprise.
Standard 7/499 دلار به ازای هر پردازنده
1/849 دلار به ازای هر پردازنده با پنج واحد CAL
4 پردازنده
2 ترابایت حافظه
قابلیت مقابله با خطا به‌روش کلاسترینگ و با استفاده از حداکثر 2 نود
امکان ایجاد نسخه مشابه و در حال آماده‌باش (Mirror) از پایگاه‌داده
کسب‌وکار هوشمند SSRS
امکان فشرده‌سازی روی فایل‌های Backup
Web 15 دلار به ازای هر پردازنده در هر ماه
739 دلار به ازای هر سرور با 5 واحد CAL
4 پردازنده
2 ترابایت حافظه
کسب‌وکار هوشمندSSRS
Workgroup 3/899 دلار به ازای هر پردازنده
739 دلار به ازای هر سرور با 5 واحد CAL
2 پردازنده
4 گیگابایت حافظه
کسب‌وکار هوشمند SSRS
Express Base رایگان 1 پردازنده
1 گیگابایت حافظه
Express With Tools رایگان 1 پردازنده
تا 1 گیگابایت حافظه
Express With Advanced Services رایگان 1 پردازنده
تا 1 گیگابایت حافظه
کسب‌وکار هوشمند SSRS (فقط روی پایگا‌ه‌داده محلی)


پشتیبانی از حداکثر 256 هسته پردازنده

 همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر، ویرایش Data-center Edition از پایگاه‌داده SQL Server 2008 R2 از حداکثر 64 پردازنده و 256 هسته پردازنده پشتیبانی می‌کند. این سطح از پشتیبانی به این معنی است که مقیاس‌پذیری در نسل سیستم‌های x64 از هر زمان دیگری بیشتر است. SQL  Server  2008  R2  Enterprise  Edition نیز از حداکثر 64 پردازنده و ویرایش Standard Edition، از چهار پردازنده پشتیبانی می‌کند.

پایگاه‌داده SQL Server 2008 R2، یکی از معدود پلتفرم‌های محیط سرور است که مایکروسافت‌ هنوز آن‌را در هر دو نسخه 32 و 64 بیتی ارائه می‌دهد. امیدوارم این نسخه، آخرین نسل از SQL Server باشد که مایکروسافت آن‌را به صورت نسخه 32 بیتی نیز عرضه می‌کند.

قابلیت‌های Power Pivot و Self-Service در محیط کسب‌وکار هوشمن
د

بدون شک، مهم‌ترین قابلیت شناخته‌شده در SQL Server 2008 R2 قابلیت‌های Power Pivo  و self-service BI است. قابلیت Power Pivot با محیط نرم‌افزار اکسل مرتبط است (که قبلاً با نام رمز Gemini ارائه شده‌ بود). در واقع این قابلیت، به صورت یک سرویس‌افزودنی به محیط‌اکسل است که موتور اجرای پردازش‌های SSAS را در داخل محیط‌ اکسل‌، پیاده‌سازی می‌کند. ارزش پیاده‌سازی این سرویس در محیط اکسل از این جهت است که نرم‌افزار اکسل‌، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل‌داده‌است که کارمندان واحدهای پردازش دانش و اطلاعات آن‌را به خوبی شناخته و در فعالیت‌های روزمره، به‌طور مداوم از آن استفاده‌می‌کنند. قابلیت درونی فشرده‌سازی داده به قابلیت Power Pivot در محیط اکسل‌ این امکان را می‌دهد که بتواند با میلیون‌ها رکورد اطلاعاتی کار‌کند و باز هم بتواند در کسری از ثانیه به‌نیاز کاربران پاسخ دهد.

 همان‌طورکه انتظار دارید، قابلیت Power Pivot در اکسل می‌تواند به پایگاه‌های داده SQL Server 2008 و همچنین‌نسخه‌های قبلی آن و حتی سایر انواع پایگاه‌داده نظیر اوراکل‌ و Teradata و حتی گزارش‌های نوع SSRS‌ متصل شود. این سرویس به جز توانایی دستکاری در داده، با قابلیت جدید Power Pivot for Excel ارائه شده‌ که شامل یک زبان جدید محاسبات مرتبط با محیط Cube (مکعب‌های چند بعدی داد)‌است کهDAX (سرنام Data Analysis Expressions) نام دارد. این زبان باعث گسترش قابلیت‌های تحلیل‌داده در محیط اکسل شده و قابلیت‌های محیط چندبعدی مربوط به زبان MDX را  نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شکل‌1  قابلیت افزودنی Power pivot for  اکسل را نشان می‌دهد، در حالی که از آن برای ایجاد یک جدول و نمودار از نوع Power Pivot به‌منظور تحلیل داده استفاده شده‌است. Power Pivot برای محیط SharePoint نیز امکان به اشتراک‌گذاشتن و همکاری مشترک و مدیریت برگه‌های نمودار، جدول و سایر خروجی‌های حاصل از سرویس Power Pivot را فراهم می‌کند. اگر از بعد فنی به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که مهم‌ترین ویژگی‌ای که توسط PowerPoint برای محیط SharePoint ارائه شده‌، امکان ذخیره‌سازی و مدیریت متمرکز جدول و مستندات اکسل است که معمولاً برای محیط کسب‌وکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این ویژگی، یکی از مشکلات امنیتی مهم را که امروزه همه کسب‌وکارها با آن درگیرند، برطرف می‌کند.

 اطلاعات حیاتی مرتبط با کسب‌وکار که معمولاً در مجموعه‌ای از صفحات گسترده نگه‌داری می‌شود، در ‌بیشتر‌موارد، از این صفحات گسترده بر‌خلاف پایگاه‌های‌داده‌عملیاتی، نسخه پشتیبان‌تهیه نمی‌کنند یا هیچ سناریویی برای حفاظت از این داده‌ها در ‌نظر‌گرفته‌نمی‌شود. در نتیجه، اگر این فایل‌ها به صورت تصادفی پاک یا تخریب شود، کسب‌وکار مرتبط با آن‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و واحد IT نمی‌تواند هیچ کاری را برای‌ حل این گونه مشکلات انجام دهد. اما با استفاده از SharePoint، به عنوان یک رسانه‌ذخیره‌سازی متمرکز و محل تعامل افراد این امکان فراهم می‌شود که بتوان داده‌ها را به آسانی به اشتراک گذاشت و البته مهم‌ترین قابلیت این محیط در آن است که یک رسانه ذخیره‌سازی متمرکز را برای مدیریت و تهیه نسخه پشتیبانی از این صفحات گسترده فراهم ‌کند.  به این ترتیب‌، سازمان‌ها برای نگه‌داری مستندات خود، محیط امنی‌را در اختیار دارند که مدت‌ها نیاز به آن به خوبی حس‌می‌شد. Power Pivot برای SharePoint‌ در‌ ویرایش Enterprise Edition و ویرایش‌های قوی‌تر از SQL Server 2008 R2 پشتیبانی می‌شود.

همان‌طور که ممکن است حدس‌زده‌باشید، قابلیت‌های جدید  Power Pivot   و Self-Service BI‌  به آخرین نسخه از هر سه محصول مایکروسافت نیاز دارند، یعنی شما باید از SQL Server 2008 R2 و  Office 2010  و SharePoint 2010‌ استفاده‌کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره Power Pivot‌ می‌توانید به آدرس www.powerpivot.com مراجعه کنید.




http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C9%5CSQL1_s.jpg

مدیریت چند سرور یا Multi  Server  Management

این‌مورد، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های افزوده شده به SQL Server 2008 R2 در سمت پایگاه‌داده است. تا قبل از  SQL Server 2008 R2 قابلیت مرتبط با مدیریت چندین سرور محدود بود. البته، شما می‌توانستید چندین سرور را به‌محیطSSMS (سرنام  SQL Server Management Studio) اضافه کنید، اما هیچ روش مناسبی برای انجام فعالیت‌های مشابه یا مدیریت چندین سرور به عنوان یک‌گروه از سرورها وجود نداشت. SQL Server 2008 R2، شامل محیط جدیدی برای مدیریت و دسترسی به ابزارها (یک Utility Explorer) است که به شما امکان ایجاد یک مرکز کنترل پایگاه‌های داده SQL Server را می‌دهد که این مرکز را SQL Server Utility Control Point  با استفاده از این روش می‌نامند. می‌توانید چندین مورد از سرورهای SQL Server را در یک فهرست‌قرار داده و آن‌هارا مدیریت کنید(شکل2). ابزار Utility Explorer به شما امکان می‌دهد حداکثر 25 نمونه از پایگاه‌داده‌های SQL Server را مدیریت کنید.

ابزار Utility Explorer اطلاعات یکنواخت و قابل اتکایی را در زمینه‌های مختلف از جمله‌کارایی، ظرفیت، منابع و سایر موارد مرتبط با همه سرورهای ذخیره شده در آن ارائه می‌دهد. البته، در نخستین نسخه از این محصول تنها امکان مدیریت پایگا‌ه‌داده‌های SQL Server 2008 R2‌ ارائه شده‌ است و انتظار می‌رود که پشتیبانی این محیط از نسخه‌‌های قبلی پایگاه‌داده ‌با ارائه نخستین بسته اصلاحی این محصول‌ ارائه شود.  توجه داشته‌ باشید که مدیریت چندین سرور تنها در SQL Server 2008 R2 Enterprise Edition و Datacenter Edition ارائــه ‌می‌شـود. بــا مــراجعــه بـــه آدرس www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/R2-multi-server.aspx می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره محیط مدیریت چندین سرور به دست آورید.


http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C9%5CSQL22_s.jpg

مدیریت خدمات داده
به احتمال زیاد، این قابلیت بیشتر از هر ویژگی جدید دیگر  SQL Server 2008 R2 نادیده گرفته‌ شده است. این قابلیت، یک پلتفرم برای شما فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد یک مرکز تعریف اصلی ایجاد کنید که همه منابع داده مستقل شما را شامل شود. تقریباً همه کسب‌وکارها، مجموعه‌ای از چندین پایگاه ‌داده را در اختیار دارند که توسط برنامه‌ها و واحدهای کسب‌وکار آن سازمان مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این پایگاه‌های داده شامل اسکیماهای مختلف و تعاریف مختلف برای داده‌هایی هستند که معنا و کاربرد یکسانی برای آن‌ها وجود دارد.

 این مسئله، به مشکلاتی منجر خواهد شد زیرا در سراسر سازمان، یک نسخه و یک مفهوم مشترک از داده‌های مشابه، به کار نمی‌رود و این در حالی است که واحدهای مختلف کسب‌وکار همیشه در تلاش هستند تا داده‌های مستقل از هم را با هم ترکیب‌کنند تا بتوانند به گزارش‌های متمرکز، تحلیل‌های مورد‌نظر ‌روی داده دست‌یابند و فعالیت‌های داده‌کاوی را روی نتیجه ادغام این داده‌ها انجام دهند و سایر فرآیند و نیازهای سازمان را برآورده کنند.

فعالیت‌های Master Data Services به شما امکان می‌دهد یک تعریف اصلی و مشترک از داده را در سراسر سازمان فراهم کرده و امکان نگاشت را بین داده‌های مختلف در سازمان فراهم کنید و تبدیل‌های لازم را برای جمع‌آوری داده از همه منابع موجود به مخزن مرکزی داده شناسایی کنید. می‌توان ویژگی Master Data Services را به‌عنوان یک ابزار اشتراکی برای تبادل داده در نظرگرفت که می‌توان از آن به عنوان یک مرجع دارای صلاحیت برای دسترسی کل داده‌های سازمان استفاده کرد. قابلیت Master Data Services را می‌توان با استفاده از محیط کلاینت برای وب مدیریت کرد. همچنین‌ این ابزار، سناریو و الگوهایی را برای جریان کار و نحوه انجام آن ارائه می‌دهد که می‌تواند به مالکان هر منبع در‌باره هرگونه تعدی ناخواسته و دسترسی برنامه‌ریزی‌نشده به داده‌های آن‌ها، اخطار دهد. این قابلیت در ویرایش‌های Enterprise Edition و Datacenter Edition از SQL Server 2008 R2‌ قابل دسترسی است. بـــرای‌کسب اطلاعـــات بیشــــتر درباره Master Data Services می‌توانید به آدرس www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/mds.aspx مراجعه کنید.

فریم‌ورک Stream Insight

این ویژگی جدید، یک فریم‌ورک است که امکان نظارت آنی بر رویدادها و پردازش آن‌ها را فراهم می‌کند. این فریم‌ورک طراحی شده تا بتواند در هر ثانیه هزاران رویداد را پردازش کند و می‌تواند داده حاصل را نیز در پایگاه‌های داده SQL Server ذخیره کند.

 این روش پردازش انبوهی از رویدادها، برای پردازش حجم عظیمی از داده‌ها در زمینه‌هایی نظیر داده‌های تولید، اطلاعات پزشکی، اطلاعات مبادله سهام یا سایر انواع داده مرتبط با کنترل فرآیندها که در آن‌ها کنترل جریان داده اهمیت دارد، به کار می‌رود. در واقع، کاربرد این فریم‌ورک هنگامی ‌است که سازمان شما به دریافت آنی داده‌ها و اجرای فرآیندهای داده‌کاوی و گزارش‌گیری روی آن‌ها نیازمند باشد. Stream Insight یک فریم‌ورک برنامه‌نویسی به شمار می‌آید که رابط کاربری ندارد. این فریم‌ورک تنها به همراه SQL Server 2008 R2 Datacenter Edition ارائه شده‌است. برای کسب‌اطلاعات بیشتر درباره این فناوری به آدرس www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/R2-complex-event.aspx مراجعه کنید.

ابزار Report Builder 3.0
همه کسب‌وکارها به جنبه تحلیلی مقوله کسب‌وکار هوشمند اهمیت نمی‌دهند، اما تقریباً همه آن‌ها کم‌وبیش  با مفاهیم گزارش‌گیری و SSRS آشنا هستند. مایکروسافت به‌همراه SQL Server 2008 R2 قسمت Report Builder از مجموعه SSRS را نیز ارتقا داده است. ابزار  Report Builder 3.0، در بخش‌های مختلف خود، شاهد بهبود وضعیت ابزار بوده‌است(شکل‌3). این ابزار همانندنسخه قبلی، یعنی  Report Builder 2.0 از رابط کاربری خود از ریبون‌های آفیس استفاده می‌کند. شما می‌توانید در این نسخه، داده‌های فضایی و جغرافیایی را در گزارش‌های خود به‌کار برده و برای این منظور از ابزار Map Wizard استفاده‌کنید. همچنین Report Builder 3.0 قابلیت‌هایی دارد که به شما امکان می‌دهد تا در گزارش‌های خود از نمودارهای نوع میله‌ای و میخی استفاده کنید. همچنین‌پرس‌وجوها را در گزارش‌های مختلف‌، دوباره به کار ببرید.علاوه‌بر‌این شما می‌توانید مجموعه داده‌های اشتراکی (Shared Datasets) و تکه‌گزارش‌هایی (Report Parts) ایجاد کنید که به صورت موردی‌ با قابلیت استفاده دوباره در سمت سرور ذخیره شوند، سپس می‌توانید این منابع‌داده اشتراکی و تکه‌گزارش‌ها را در سایر گزارش‌هایی که ایجاد می‌کنید، استفاده
کنید.


http://shabakeh-mag.com/Data%5CGallery%5C2010%5C9%5CSQL3_s.jpg


سایر بهبودها و تغییرات ارزشمند
هرچند فرآیند توسعه SQL Server 2008 R2 در یک چرخه زمانی کوتاه و در عرض دو سال انجام شد، اما این سیستم مدیریت پایگاه‌داده قابلیت‌های جدید فراوانی دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را در قالب یک مقاله مورد بررسی قرار داد.  در این قسمت اشاره‌ای داریم بر سایربهبودهایی که در  SQL Server 2008 R2 ارائه شده‌است:
1- نصب رسانه از نوع Slipstream که شامل آخرین ارتقا‌ها و اصلاحات اساسی است.
2- توانایی ایجاد سرورهای جانبی غیرفعال، اما آماده‌ به‌کار با استفاده از قابلیت Data base Mirroring
3- قابلیت اتصال و مدیریت پایگاه‌داده‌های‌نصب‌شده در محیط Azure (سیستم‌عامل محیط ابری شرکت مایکروسافت)
4-  افزودن پشتیبانی از سرویس و داده‌های محیط SharePoint در محیط SSRS.
5- توانایی ایجاد تکه‌گزارش‌ها (Report Part) که می‌توان آن‌ها را بین گزارش‌های مختلف به اشتراک گذاشت.
6- افزودن قابلیت فشرده‌سازی داده‌های پشتیبان به ویرایش Standard Edition.

با مراجعه به آدرس msdn.micorosoft.com/en-us/library/bb500435(SQL.105).aspx می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره قابلیت‌ها و امکانات جدید SQL Server 2008 R2 به‌دست آورید.

آیا باید پایگاه‌داده خود را به نسخه R2 ارتقا دهیم یا خیر؟
SQL Server 2008 R2 شامل موارد فراوانی از قابلیت‌ها و عملکردهای جدید است.  هرچند انبوه قابلیت‌های جدید نظیر Power Pivot و Parallel Data Warehouse بیشتر در جهت ارائه ابزارهای کسب‌وکار هوشمند ارائه شده‌اند، اما چندین قابلیت مهم و جدید نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه امکان مدیریت چندین سرور و  Master Data Services اشاره کرد.

 البته، مدتی زمان می‌برد تا بتوانیم پیش‌بینی‌کنیم که بازار کسب‌وکار با چه سرعتی به سراغ نسخه جدید خواهد رفت. در حال حاضر، تمام مشتریانی که نحوه ارتباط آن‌ها با شرکت به صورتSA (سرنام Software Assurance) است، شرایط لازم را برای تهیه نسخه جدید بدون هر‌گونه هزینه اضافی‌ دارند. اما مشتریان جدید ابتدا باید ببینند که آیا ویژگی‌های جدید این محصول ارزش آن را دارد که هزینه‌های خرید این محصول را بپذیرند.

 به‌احتمال نیاز به منابع مرتبط برای پیاده‌سازی نسخه‌های جدید محصولاتی نظیر SQL Server روی سرورهای اصلی سازمان‌ها، نقش بیشتری در ارتقا یا عدم ارتقا به نسخه‌های جدید ایفا می‌کند. حتی با در نظر گرفتن این موضوع نیز قابلیت‌هایی نظیر Power Pivot و Self-Service BI می‌توانند در تغییر نظر سازمان‌، نقش به سزایی ایفا کنند و این مسئله به ویژه درباره سازمان‌هایی که در حال حاضر دارای زیرساختار کسب‌وکار هوشمند هستند، بیشتر نمود دارد.

 در سازمان‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را در زمینه کسب‌وکار هوشمند انجام داده‌ باشند؛ این محصولات می‌توانند ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند که ارتقا به SQL Server 2008 R2 را توجیه‌ کرده و  آن ‌را به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد 1391/12/18 ساعت 17:53

با سلام
خیلی عالی بود ، کامل و دقیق
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد