وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

درباره HTML5 و قابلیت های آن

همانطور که میدانید منشا همه‌ی صفحات اینترنتی HTML است و همین زبان است که با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری همچون PHP, Perl, ASP و ... مخلوط شده و محتوای وب را می‌سازد. متاسفانه امکانات HTML محدود هستند و نمیتوانند به راحتی یک صفحه پویا را مدیریت کنند. اما در نسخه جدید این زبان یعنی HTML۵ توانایی‌های به آن افزوده شده است که تاثیر بسزایی در قابلیت‌های این زبان گذاشته است. تا جایی امکان اتصال به بانک اطلاعاتی هم در آن گنجانده شده است.

توضیحات مربوط به HTML۵ را نمیتوان در یک مطلب شرح داد و باید مطالب زیادی در رابطه با آن نوشته شود. برای همین ما این مطالب را به چند بخش تقسیم کرده و برای شما منتشر می‌کنیم. این مطلب فقط مقدمه‌ای است برای مطالب بعدی...
به طور کلی هدف از ایجاد HTML۵ راحت‌تر کردن طراحان برای کدنویسی روان‌تر و کاهش وابستگی به عناصر جداگانه بود که با گذشت زمان شاهد امکانات آن هستیم. از تغییراتی که در همان نگاه اول در HTML۵ به چشم می‌خورد طرز نگارش کدها و دسته‌بندی محتوا است که هر بخش را می‌توان با تگ‌های جداگانه مشخص نموده و کار را هم برای موتورهای جستجو و هم برای خودمان راحت کنیم. به عنوان مثال با با قرار دادن کدها میان دو تگ <header> محل قرار گیری سربرگ سایت را مشخص میکنیم. همینطور با قرار دادن محتوا بین دو تگ <aside> میتوانیم منوها و ستون‌ها را مشخص کنیم. یا با قرار دادن محتوا بین <article> محل قرارگیری مطالب سایت را مشخص میکنیم که اگر سررشته‌ای از مسائل سئو داشته باشید به راحتی متوجه تاثیر بسیار بالای این دسته بندی در ایندکس موتورهای جستجو می‌شوید.

از دیگر قابلیت‌های آن میتوان به تصویرسازی دوبعدی به صورت برداری اشاره کرد که به راحتی میتوانید با دادن مختصات هندسی به برنامه، تصویر دلخواهتان را بسازید. قابلیت دیگر HTML۵ به نمایش ویدئو و سایر فایلهای مالتی مدیا بازمیگردد که دیگر نیازی نیست برای نمایش آنها از چندین خط کد استفاده کنید و به راحتی و مانند قرار دادن تصویر در صفحه، میتوانید فایلهای ویدیویی و صوتی خود رو در صفحه قرار دهید. اما یکی از قابلیتهای جدید HTML۵ که میتواند جالب باشد قابلیت مکان یابی جغرافیایی آن بر اساس مختصات داده شده است که بعدا مفصل درباره آن خواهم نوشت.  همانطور که قبلا گفته شد قابلیت‌هایی مثل اتصال به بانک اطلاعاتی نیز چاشنی HTML۵ شده‌اند که امیدواریم همه امکانات در کنار هم بتوانند لذت یک برنامه نویسی تحت وب را برای ما به وجود آورند.
قابلیت‌های HTML۵  را به طور کلی میتوان به ۵ قسمت کلی تقسیم کرد.
۱. قابلیت‌های تصویرسازی برداری
۲. نمایش ویدئو
۳. مکان یابی با استفاده از موقعیت جغرافیایی
۴. قابلیت اتصال به بانک اطلاعاتی و کش کردن اطلاعات
۵. برنامه نویسی و اجرای برنامه‌ها تحت وب
در مقالات بعدی به طور مفصل در مورد تمامی امکانات و قابلیت‌های HTML۵ خواهم نوشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد