وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

درباره dll و ActiveX


DLL
چیست؟

فایلهای کتابخانه ای DLL (Dynamic-link Libraries) محتوی داده ها و توابع قابل استفاده مجدد هستند. از طریق فایلها DLL میتوان توابعی را که در اغلب برنامه های نوشته شده وجود دارند در یک محل واحد گرد آورده و بدون اینکه مجبور باشید هربار کد آنها را در برنامه های خود درج کنید مورد استفاده قرار دهید. در هر جای برنامه خود که باشید میتوانید اتصال و ارجاعی را به تابع مورد نظرتان صورت داده و بدون توجه به بدنه تابع، از عملکرد آن بهره‌مند شوید. عیبی که در مورد فایلهای DLL وجود دارد این است که برای اینکه بتواند توسط برنامه مورد استفاده قرار بگیرد باید روی سیستم مربوطه نصب شود. مزیت DLL ها اغلب در برنامه هایی که مقیاس بزرگ دارند محسوس است. یکی از نمونه های بارز آن سیستم عامل ویندوز است. برنامه نویسان VB در مواقعی که بخواهند از قابلیتهای تعبیه شده در ویندوز استفاده کنند، به DLLهای آن رجوع می‌کنند(همان (API مهمترین مزیتی که در گنجاندن توابع در دل فایلهای DLL وجود دارد این است که حجم کد برنامه اصلی را به میزان قابل ملاحضه‌ای کاهش می‌دهد و بدین ترتیب آن را ساخت یافته‌تر و خواناتر مینماید. در نتیجه برنامه نویس بر کل سیستم در حال تولید اشراف و تسلط بیشتری می‌یابد و ردیابی خطاهای سیستم و اشکال زدایی برنامه به مراتب آسان‌تر میگردد.

مزیت مهم دیگر فایلهای ، DLL کپسوله سازی (Encapsulation) است. فرض کنید دارید برای شرکتی نرم‌افزاری را طراحی و پیاده سازی می‌کنید که بر ظبق قرارداد باید سورس برنامه را نیز تحویل دهید. حال اگر در برنامه خود از توابع ارزشمندی استفاده ‌کرده‌اید که حاصل سالها تجربه و تحقیق هستند و نمی‌خواهید به سادگی آب خوردن در اختیار دیگران قرار بگیرد، میتوانید آنها را در دل فایلهای DLL جاسازی نمایید.


مزیت دیگر فایلهای DLL این است که معمولا سریعتر از فایلهای EXE اجرا می‌شوند.


ActiveX
چیست؟

فن آوری ActiveX بر مبنای مدل شیئی مؤلفه‌ها (COM)بنا نهاده شده است. COM یکی از استانداردهای مایکروسافت است که چگونگی تعامل مولفه ها و اجزای نرم‌افزارها با یکدیگر را تعریف می‌کند. این استاندارد یکی از نتایج کاربردها و برداشتهای برنامه نویسی شی‌گرا (OOP) است که مستقل از زبان برنامه‌نویسی میباشد. ActiveXDLL به صورت in-process اجرا میشود، یعنی از فضای حافظه موجود در برنامه استفاده می‌کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
omid 1386/11/24 ساعت 19:36 http://omidak.blogfa.comj

کاش که در مورد activexبیشتر توضیح می دادی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد