وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

IP آدرس چیست ؟

کسانى که در مورد شبکه هاى کامپیوترى اطلاعات مختصرى داشته باشند حتما مى دانند که هر شبکه کامپیوترى داراى آدرسى است که بوسیله اعداد مشخص مى گردد .

این اعداد از چهاربخش تشکیل شده اند که هر بخش عددى بین 0 الى 255 را شامل مى گردد .
مثال : 219.218.139.17 .به این اعداد آدرس
IP مى گویند . همچنین هر کامپیوتر هم هنگامى که به شبکه (هر شبکه اى) متصل شود یک آدرس IP به آن تعلق مى گیرد . این آدرس در واقع آدرس آن کامپیوتر خاص در شبکه است و از طریق آن دیگر کامپیوتر ها مى توانند با کامپیوتر مذکور ارتباط برقرار نمایند و یا به منابع آن دسترسى پیدا کنند .
در صورتى که بخواهید آدرس
IP خود را پیدا کنید هنگامى که به اینترنت متصل هستید از قسمت Run فرمان winipcfg را صادر نمایید و یا پس از تایپ دستور cmd در Run واردDos Prompt شده و تایپ کنید ipconfig . در قسمت IP Address شماره IP کامپیوتر شما مشخص شده . ( در ویندوز XP هنگامى که به اینترنت متصل هستید روى علامت کامپیوترهاى کوچکى که کنار ساعت ظاهر مى شوند کلیک راست کنید و گزینهDetail  را انتخاب کنید . در قسمت Client IP address شما شماره خودتان را مشاهده
مى کنید )

شما اگر از طریق مودم شماره گیر و خط تلفن به اینترنت متصل شوید ، هر بار یک آدرس IP متفاوت به شما تعلق مى گیرد . در واقع سه بخش سمت چپ آدرس IP متعلق به ISP یا همان اشتراک دهنده اینترنت شما مى باشد و آخرین قسمت سمت راست شماره شما در آن نشست ارتباط با اینترنت است . ( در عدد مقابل 32 مربوط به شماست 218.219.167.32 )
بنابراین ممکن است شما هر بار که به اینترنت متصل مى شوید فقط عدد سمت راست آدرس شما تغییر کند . البته این بستگى به این امر دارد که
ISP شما چند شبکه داشته باشد . چون آدرس هر شبکه با دیگرى متفاوت خواهد بود . معمولا اگر چند شماره تلفن در اختیار شما باشد هر کدام متعلق به یکى از شبکه هاى ISP خواهد بود . البته این مسئله کاملا به ISP شما بستگی دارد و ممکن است با وجود داشتن شماره های مختلف سری IP یکسانی داشته باشند.

مهم : دوستانى که با مودم کابلى یا موارد مشابه به اینترنت متصل مى شوند باید توجه داشته باشند که در بیشتر موارد شماره IP آنها براى مدتى که اشتراک دهنده اینترنت تعیین مى نماید مثلا یک ماه یا بیشتر کاملا بدون تغییر باقى مى ماند . این امر بسیار خطرناک است و در واقع مى توان گفت افرادى که مودم کابلى دارند به دلیل داشتن سرعت بالا و IP ثابت طعمه هاى بسیار خوبى براى هکرها هستند و در صورت به دام افتادن ممکن است بسیار بیشتر از سایرین لطمه بخورند . چون اغلب هکرها از PC این افراد براى حمله به کامپیوترهاى دیگر استفاده مى نمایند .
مودم کابلى در ایران هنوز چندان رایج نشده و بیشتر در کشورهاى قاره اروپا و آمریکا استفاده مى شود . در بیشتر آن کشورها تجارت الکترونیک و خرید و فروش و مبادله پول از طریق اینترنت امرى رایج به شمار مى رود . همین امر باعث مى شود که کلاهبرداران اینترنتى به راحتى کامپیوترهاى محافظت نشده را پیدا کرده و با دزدیدن شماره کارتهاى اعتبارى ، صاحب کامپیوتر را دچار زیانهاى مالى نمایند . پس توصیه ما به این قبیل دوستان این است که در حفاظت از کامپیوتر خود حساستر باشند .

موفق باشید !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد