وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

وبلاگ فرهاد مرتضی پور

Farhad Mortezapour's Blog

برای ایجاد شبکه کامپیوتری به چهارچیز نیاز دارید

1. کارت واسط شبکه Network Interface Card : (NIC) از مهمترین عناصر تشکیل دهنده شبکه است .
2. نرم افزار شبکه (سیستم عامل شبکه ) Network Operating System(Software) : (NOS)
3. کابل بندی شبکه Network Cabling : (NC)
این بخش را به دو دسته تقسیم میکنیم : بخش اول نقاط دستیابی به محیطهای انتقال شامل Router , Switch , Hub , Bridge , Repeater و ... : Access Points و بخش دوم چگونگی ارتباط کابلها با محیطهای انتقال شبکه
4. ترمینال های شبکه مانند PC , Notebook , Network Printer , Network Modem

کارت واسط شبکه Network Interface Card : NIC
کارتهای شبکه از نظر ساختاری به چند دسته تقسیم بندی میشوند . کارتهای شبکه دو نوع ( سه نوع ) از لحاظ استاندارد مورد استفاده وجود دارند این دسته بندی بر اساس نحوه ارتباط با مادربرد به شرح زیر است :
1. ISA/EISA : Architecture Standard Industry / Extended ISA
2. PCI Peripheral Components Industry :
3. USB : Universal Synchronous Bus

ISA : تجهیزات ISA تا سالهای 1999 و 2000 تولید میشدند . اما این تجهیزات بدلیل نواقصی زیادی که داشت با شکست مواجه شد . دو دلیل عمده این شکست به شرح زیر است :
1. اسلات های ISA ی نصب شده روی مادربرد با نصف سرعت باس مادربرد کار میکردند . که نتیجه آن کاهش خواندن و فرستادن اطلاعات به RAM بود .
2. در هر لحظه تنها یک اسلات اجازه استفاده از باس مادربرد را داشت و در صورتیکه دو اسلات همزمان به انتقال داده روی مادربرد میپرداختند هر دو از عمل خارج میشدند .

PCI : از مزایای این فناوری از بین رفتن دو مشکل عمده تکنولوژی ISA بود . در این فناوری هر اسلات با سرعت باس مادربرد و همزمان با اسلات های دیگر نیز میتوانست کار کند .

USB: کارتهای واسط را میتوان به نوعی سه دسته دانست که دسته سوم استفاده از ورودیهای USB میباشد . تکنولوژی استفاده شده در این تجهیزات عینا شبیه به PCI میباشد . (گذرگاه فراگیر(گسترده) همزمان )

دسته بندی شبکه از نظر نوع مبادله اطلاعات :
آسنکرون : در این شبکه داده های ارسالی تنها میتوانند از یک مسیر از مبدا به مقصد منتقل شوند و گذرگاه همیشه یکطرفه باقی میماند . اگر A فرستنده و B دریافت کننده باشد همیشه از A به B انتقال داده صورت میپذیرد .

دو نوع شبکه Synchronous داریم
1- دوطرفه غیر همزمان
2- دوطرفه همزمان
1- دوطرفه غیر همزمان : کارت شبکه A اطلاعات برای کارت B میفرستد و B تنها زمانیکه کارت A فرستادن را تمام کرده است جواب میدهد مثل برخی LAN ها . ( شبکه تلفن بین المللی بیسیم )
2- همزمان میتوانند اطلاعات را بفرستند و بگیرند ( تلفن شهری)
شبکه Asynchronous : یعنی فقط یک طرفه هستند ( رادیو ‍ تلویزیون )
درحاشیه :‌AGP نوعی PCI است .
در هر دو طرف شبکه و ترمینال اطلاعات دیجیتال هستند PCM
سمت ترمینال جریان موازی است و اطلاعات از / به رم بصورت موازی منتقل میشوند .
وظیفه کارت شبکه تبدیل اطلاعات از سریال به موازی و یا عکس آن میباشد .
همه شبکه های کامپیوتری سریال هستند بنابراین اطلاعات سریال وارد شبکه و موازی وارد RAM میشود . در TRX تبدیل به یک بیت در هر زمان جهت انتقال از کارت به شبکه میشود و اگر قرار باشد اطلاعات از شبکه به RAM برود TRX اطلاعات را موازی میکند .
EBC :Extended Bus Connector اتصال دهنده توسعه باس است . TX مخفف Transmitter و RX مخفف Reciever .
وظیفه CPU ی کارت شبکه کنترل کارت و عملیات تبدیلها را انجام میدهد .
کنترل عملیات کارت :
دستورالعملها و داده های برنامه همان درایور کارت شبکه است در RAM
پایین کارت دو قسمت داریم :
1- Boot ROM : بستگی به شبکه خودمان دارد که الزامی ندارد کارتهای شبکه ما از نوع Boot-Rom دار باشد .
یکی از ترمینال های شبکه باقی سیستم را بوت کند . یعنی از راه دور بتوان تجهیزات دیگر را بوت کرد .
مثل هارد و سی دی رام . بوت رام بصورت یک سوکت هست و فرضا برنامه مورد نظر را در یک EPROM مینویسی و انگاه در ان سوکت تعبیه شده روی کارت قرار میدهی . به کمک این این قطعه میتوان اجازه بوت شدن دیگر دستگاهها را بر عهده گرفت .
Jumper Address : اتصال دهنده ادرس است که اختیاری است . یک کارت شبکه معمولی نه بوت رام داد ونه جامپر آدرس .
هر کارت شبکه دارای یک آدرس فیزیکی منحصربفرد برای همان کارت شبکه است .
MAC Address : بصورت جهانی منحصر بفرد و ثابت است مانند آدرس تلفن .
Media Access Control Address آدرس کنترل و دستیابی محیط
یعنی کارت شبکه از طریق آدرس به کابلها متصل میشود بنابراین هر کارت شبکه یک MACAddress دارد بنابراین هر کارت شبکه برای ارسال اطلاعات به کارت دیگر بدنبال MAC Address کارتی که قصد ارتباط با آن را دارد را پیدا میکند . این ادرس در تمامی کارتهای شبکه موجود است .

یک MAC Address استاندارد 48 بیت طول دارد که 6 بایت میشود . که از دو بخش سه بایتی تشکیل میشود . 24 بیت اول مشخصات سازنده آن کارت شبکه است یعنی مثلا D-Link میباشد . 24 بیت دوم شماره سریال کارت شبکه است . که Unique و حک شده روی کارت میباشد .
Jumer Address : زمانی که یک MAC Address ماسک شده را استفاده کنیم حداقل این آدرس را از دید یک نفوذگر پنهان کرده ایم .
به یک ادرس فیزیکی میتوان n آدرس منطقی اختصاص داد .
سریال : ارسال و دریافت یک بیت در هر زمان .
موازی : ارسال و دریافت n بیت در هر زمان


webopedia.com
MAC مخفف Media Access Control Address میباشد . یک آدرس سخت افزاری منحصر بفرد که مشخص کننده هر node در شبکه میباشد . در IEEE 802 لایه DLC : Data Link Control از مدل مرجع OSI به دو زیر لایه تقسیم شده است : لایه LLC : Logical Link Control و لایه MAC : Media Access Control .
لایه MAC بصورت واسطه در رسانه شبکه قرار میگیرد . بنابراین هر رسانه شبکه ای به یک لایه MAC مجزا نیاز دارد .
در شبکه هایی که از استاندارد IEEE 802 پشتیبانی نمیکنند و بجای آن از مدل مرجع OSI استفاده میکنند ادرس node ها در شبکه را DLC مینامند .
Wikipedia.org
در شبکه های کامپیوتری MAC Address یک مشخص کننده unique که به بیشتر تجهیزات شبکه ای تعلق دارد میباشد . بیشتر پروتوکولهای شبکه لایه 2 از یکی از سه نوع شماره گذاری مدیریت شده توسط IEEE : MAC-48 و EUI-48 و EUI-64 استفاده میکنند که به گونه ای طراحی شده اند که بصورت جهانی منحصربفرد میباشند . همه پروتوکولها و تجهیزات شبکه به این آدرسها احتیاج ندارند . IEEE نام تجاری EUI-48 و EUI-64 را در بر میگیرد : EUI : Extended Unique Identifier
MAC Address استاندارد IEEE-802 که به MAC-48 معروف است از مشخصه های اترنت میباشد . طراحان میتوانند با این 48 بیت 248 آدرس یا 281,474,976,710,656 استفاده کنند .
هر سه نوع آدرس دهی سیستم ها از یک نوع آدرس دهی استفاده میکنند و تفاوت آنها در طول این مشخص کننده ها میباشد . سه هشت بیتی اول این آدرسها مشخص کننده سازمانی است که این مشخصه ها را پخش کرده است ، و به Organizational Unique Identifier : OUI موسوم میباشد . در سه هشت بیتی دوم در MAC-46 یا EUI-48 و همچنین پنج هشت بیتی دوم EUI-64 ، توسط سازمان تولید کننده همانطوری که خود دوست دارد آن را تعیین میکند . موسسه IEEE معتقد است حداقل تا سال 2100 میلادی آدرس های MAC-48 پایان نمیپذیرند . و EUI-64 نیز بنظر نمیرسد محدودیتی در این باره داشته باشد .
MAC Address که همیشه به محصول تولید شده توسط کارخانه سازنده پیوست شده است به Burned-in Addresses BIA یا Universally Administered Address UAA شناخته شده اند . BIA میتواند توسط Locally Administered Address : LAA بحالت override در بیاید . تکنولوژی های زیر از مشخص کننده MAC-48 استفاده میکنند :
Ethernet, Token ring, 802.11 wireless networks , BlueTooth , FDDI , ATM , SCSI and Fibre Channel

و EUI-64 نیز از تکنولوژی FireWire و IPv6 حمایت میکند .
تفاوت اصلی بین MAC-48 و EUI-48 آنستکه در MAC-48 مشخص کننده جهت سخت افزار شبکه میباشد و EUI-48 برای نرم افزار بیشتر کاربرد دارد . بنابراین EUI-48 چیزی متفاوت از MAC Address میباشد . هر چند ساختار آدرس دهی هر دو یکی است .
IEEE چندین آدرس ویژه برای یک NIC میتواند در نظر بگیرد :
BroadCast Address : همگی یک بیتی هستند که توسط تمامی ایستگاههای یک LAN قابل دریافت هستند .
MultiCast Address : توسط هر دوی Ethernet و FDDI استفاده میشود .
Functional Address : در Token Ring استفاده میشود .
EUI-64 با گونه ای تبدیل از هردوی MAC-48 و EUI-48 پشتیبانی میکند . برای تبدیل MAC-48 به EUI-48 کافیست OUI را کپی کنید دو FF-FF را به آن اضافه کنید . و سپس قسمت سازمانی را به آن کد اضافه کنید . برای تبدیل EUI-48 به EUI-64 از روش فوق استفاده میشود اما اینبار FF-FE را اضافه میکنید .
فورمت آدرس :
فورمت استاندارد برای چاپ MAC-48 استفاده از سه گروه کد مبنای 16 میباشد که با نقطه از هم جدا شده اند مثل : 0123.4567.89ab اما خیلی کم از این روش استفاده میشود و بجای آن استفاده از شش گروه عدد دوتایی مبنای شانزده میباشد که یا با : یا - از هم جدا میشوند :
01-23-45-67-89-ab یا 01:23:45:67:89:ab این فرم در EUI-64 نیز استفاده میشود .
عوض کردن MAC Address :
شاید بخواهید بدلیل مسایل امنیتی این آدرس را که توسط سیستم عامل خوانده میشود عوض کنید . بعضی ISP ها بگونه ای تنظیم شده اند که در صروتیکه MAC address روتر شما عوض شود کار نکند . بنابراین با استفاده از نرم افزارهایی میتوان یک MAC address ثابت داشت که این آدرس پس از بوت شدن دوباره سیستم به هر آنچه قبلا بوده است باز میگردد .
بنابراین چون MAC Address میتواند عوض شود نمیتوان از آن برای مسایل امنیتی بصورت یک کد منحصر بفرد قوی استفاده کرد . در IEEE 802.1x روش بهتری برای این کار وجود دراد .
تحت سیستم عامل لینوکس میتوانید آدرس MAC را بصورت زیر عوض کنید :
/etc/init.d/networking stop
ifconfig eth0 hw ether 00:01:02:03:04:08
/etc/init.d/networking start

در ویندوز میتوانید به روش زیر عمل کنید :
در منوی Properties آداپتور اترنت میتوانید در تب Advanced که MAC Address دارد MAC Address , Locally Administered Address , Ethernet Address یا Network Address را عوض کنید . بسته به آنکه اترنت شما چه درایوری دارد میتوانید به نام های خاصی آدرس خود را عوض کنید . تمامی درایورها از این تغییر نامها پشتیبانی نمیکنند .
به هر حال راه حل دیگری نیز که بهتر بنظر میرسد تغییر آن در رجیستری ویندوز میباشد :
HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

در اینجا هر تنظیماتی برای NIC را میتوانید پیدا کنید . محتویات رشته NetworkAddress حاوی MAC Address میباشد .
http://www-dcn.fnal.gov/DCG-Docs/mac/xp.html

نحوه رویت MAC Address در ویندوزهای XP و 2000
در command prompt خود در هنگامی که به شبکه وصل هستید دستور ipconfig/all را بزنید .
12 عددی که روبروی Physical Address می آیند MAC Address شما هستند .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد